سواد رسانه
در نوشتار قبلی به فراگیر شدن فضای مجازی ورسانه ها در زندگی بشر اشاره کردیم وافزودیم که برای مدیریت این فضا و مقابله با آسیب های این فضا نیاز به شناخت آن ودر یک کلام نیاز به سواد رسانه داریم.
دراین نوشتار قصد داریم به تعریف سواد رسانه بپردازیم.
ابتدا تعریف سواد ورسانه :
سواد، یعنی خواندن و نوشتن،معلومات ، آگاهی های علمی و ادبی .
رسانه ،به معنی رساندن است .رسانه وسیله ای است که فرستنده به کمک آن معنا و مفهوم موردنظر خود (پیام) را به گیرنده منتقل می کند. به عبارت دیگر، رسانه، وسیله حامل پیام از فرستنده به گیرنده است. کتاب، روزنامه، مجلّه، عکس، فیلم، نوار صوتی و تصویری، رادیو، تلویزیون، ماهواره و… نمونه هایی از رسانه هستند.
در یک تعریف بسیار کلی از سواد رسانه میتوان گفت: عبارت است از یک نوع درک متکی بر مهارت که براساس آن میتوان انواع رسانهها و انواع تولیدات آنها را شناخت و از یکدیگر تفکیک و شناسایی کرد.
سواد رسانه قدرت تجزیه وتحلیل را در مخاطب بالا می برد ودر تشخیص صحیح از ناصحیح به فرد کمک می کند.توانایی های لازم در زمینه مدیریت رسانه را به فرد می آموزد ودریک کلام مخاطب را از حالت منفعل واثر پذیر تبدیل به یک مخاطب فعال واثرگذار می کند.
به زبان ساده تر، سواد رسانهای مثل یک رژیم مصرف غذایی است ،که به فرد می آموزد که هوشمندانه مراقب باشد که چه محتوایی را مصرف می کند، آیا محتوای رسانه برای او مفید است یا مضر،چه چیزی را باید مصرف کرد و چه چیزی را نه، چه زمانی را صرف استفاده از رسانه کند ، میزان مصرف رسانه اش بر چه مبنایی استوار باشد و… سواد رسانهای میتواند به مخاطبان رسانهها بیاموزد که از حالت انفعالی و مصرفی خارج شده و به معادله متقابل و فعالانهای وارد شوند که در نهایت به نفع خود او باشد.
فردی که سواد رسانه ی بالایی دارد در حقیقت قدرت تجزیه وتحلیل پیام ها را داراست.
واینگونه فریب پیام های رسانه ای مخرب را نمی خورد ودر گرداب محتواهای نامناسب فرو نمیرود وبا مدیریت رسانه می تواند مسلط بر رسانه شود واو رسانه را مدیریت کند.
تهیه وتنظیم:تبیان
فرم در حال بارگذاری ...
فید نظر برای این مطلب