رسانه ها وشبکه های اجتماعی
امروزه رسانه ها ودر راس آن فضای مجازی ،به دلیل برخوداری از دو ویژگی ((اشتراک گذاری)) و((تعامل ))طیف گسترده ای از مردم علی الخصوص نسل جوان را به این محیط کشانده است.
ظرفیت هایی که فضای مجازی از نظر خانوادگی،اجتماعی،فرهنگی، اقتصادی و…در جوامع امروزی ایجاد کرده است،به همان میزان تهدیداتی را نیز به همراه داشته است.
ایرانیان در دو دهه ای اخیر فعالیت گسترده ای در فضای مجازی داشته اند.بر اساس گزارش مرکز ملی فضای مجازی میانگین استفاده ایرانیان از شبکه های اجتماعی چیزی حدود 145 ساعت در ماه برآورد شده است،در حالی که میانگین جهانی آن 16 ساعت در ماه می باشد.
جالب است بدانید که بیل گیتس که خود بنیان گذار مایکروسافت می باشد در مصاحبه ای اعلام کرده است که اجازه استفاده از تلفن همراه برای فرزندانش را تا قبل 14 سالگی نمی دهد، حتی فرزندانش محدودیت تماشای تلویزیون در پایان شب را دارند.حال علت این همه سخت گیری چه می تواند باشد؟ شاید یکی از علت هایش است که رسانه وفضای مجازی را خوب می شناسد ومی داند که اگر این فضا خوب ودرست مدیریت نشود،چه بلایی بر سر افراد خواهد آورد.
شناخت رسانه به ما کمک می کند تا واقع بینانه با این فضا مواجه شویم واز یک مخاطب منفعل به یک مخاطب فعال تبدیل شویم.وچنین مواجه ای،هنر ما را در پیشگیری ومقابله با برخی از آسیب ها بالا خواهد برد.
لذا بر آن شدیم در جهت ارتقای سواد رسانه وفضای مجازی وبرطرف نمودن نیازهای آموزشی در این زمینه اقدام کنیم.
پ.ن:نمره سواد رسانه ایران 12 از 100 می باشد.فردا دیر است از همین امروز شروع کنیم.