12
آذر

یادداشت_روز

امروز خبری را خواندم با تیتر((تغییر وعده های مکرر درباره فیلتر هاتگرام وتلگرام طلایی)).

از اردیبهشت ماه ودرست زمانی که #تلگرام رسما فیلر شد،شاهد به وجود آمدن دو پوسته به نام های #هاتگرام و#تلگرام_طلایی بودیم،که متعلق به شرکت #راهکار_سرزمین_هوشمند هستند و طبق برخی اخبار زیر نظر و یا تحت حمایت دولت هستند، که البته تا کنون وزیر ارتباطات جناب آقای آذری جهرمی در این مورد صحبتی نداشته اند وامیدوارم حاضر به پاسخگویی در این باره واینکه چرا به کمک این دو پوسته مانع فیلتر کامل #تلگرام شدند ،بشوند.

البته عده ای که موافق #تلگرام هستند،کلا منع کردن وفیلتر کردن را مضر وآسیب زا می دانند که در ادامه با تشریح یک مساله به توضیح لزوم آن می پردازیم.

در بحث سواد رسانه علی الخصوص #مدیریت_رسانه_در_خانواده یک اصل مهم وطلایی داریم به نام اصل حاکمیت قانون.

در این اصل قانون را در سه دسته تقسیم می کنیم: ◀ قوانین الهی، ◀ قوانین حاکمیت و ◀ قوانین خانواده.که خانواده طبق این سه دسته نیاز سنجی و میکند که آیا می تواند از رسانه ای استفاده کند یا خیر.

به بررسی این سه دسته به نحوه برخورد با #تلگرام می پردازیم:

 قانون الهی: خداوند متعال در آیه 6 سوره تحریم می فرماید:((أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَکُمْ وَ أَهْلِیکُمْ ناراً وَقُودُهَا النّاسُ وَ الْحِجارَة…))، ای کسانی که ایمان آورده اید ، خود و کسان خود را از آتشی که هیزم آن مردم و سنگ هاست نگه دارید .

طبق بررسی کارشناسان،اعتراف افرادی که علت جرم هایشان #تلگرام بوده وحتی اعتراف واذعان خود خانواده ها، #تلگرام در حال حاضر چه از نظر فرهنگی،اجتماعی ، عقیدتی و….دارای آسیب های فراوان فردی واجتماعی است.پس خانواده ها لازم می بینند خود واهل خانه شان را از این فضا دور نگه دارند.

همچنین چون فیلتر شده است از نظر فقهی هم شرعا جایز نیست.

 حاکمیت قانون:از اردیبهشت ماه وبا فیلتر شدن #تلگرام بحث منع استفاده ی کلی پیش می اید،چرا که طبق قانون، ماده ١ قانون جرایم رایانه ای است که صریحا هرگونه دسترسی غیرمجاز به داده ها یا…. که بوسیله تدابیر امنیتی حفاظت شده است را جرم دسترسی غیرمجاز دانسته و برای آن مجازات تعیین کرده است.و هرگونه دسترسی به هر شکل و با هر وسیله و روشی را شامل است.

وچون اینجا قانونا جرم هست در قسمت اول هم اشاره کردیم که شرعا هم جایز نیست وحرمت دارد.

 قوانین خانواده:مبنای قوانین خانواده ها هم با تکیه بر دو بند قبلی تعیین می شود،وهم بر اساس شیوه وروش وسنت های یک خانواده، بنابراین می تواند در باره ی رسانه ای دو بند مانعیت نداشته باشد ولی بر اساس روش زندگی و…خانواده ، والدین واعضای خانواده قانون ممنوعیت استفاده از یک رسانه را برای محیط خانواده واعضایش تصویب کند.

که در باره #تلگرام هم طبق قانون الهی،قانون حاکمیت ممنوعیت برای خانواده ایجاد می شود.حتی اگر دو بند نبود با توجه به مشکلاتی که اکنون گریبان گیر خانواده ها شده،هر خانواده ای که به سالم بودن محیط رسانه ای خانواده اش ارزش قایل باشد ودارای سواد رسانه ای باشد،منع استفاده از #تلگرام را جزو قوانین خانودگی اش قرار می دهد.
بنابراین طبق مباحث مطرح شده،واینکه همه افراد در یک سطح از سواد رسانه نیستند،کاربران کم سن و سال هم از این فضا استفاده می کنند،محتواهایی که در #تلگرام رد وبدل می شود ضد امنیت اخلاقی ،امنیت روحی وروانی و امنیت کشور و… هستند ، وشاهد نفش آفرینی تلگرام در فتنه ی 9 دی ماه سال 96 ، جریانات انتخابات 96،فرافکنی ، ترویج شبهات ، دخالت در مباحث قیمت ارز وطلا وگرانی و حتی در حادثه ی تروریستی اهواز از صفر تا صد این واقعه در بستر #تلگرام اتفاق افتاده بود، پس بر حاکمیت هم واجب است اقدام به فیلتر این پیام رسان به اصطلاح روسی کند.جالب است که #تلگرام در زادگاه خود فیلتر باشد اما در ایران….!؟
درست است که می توان فلیتر شکن ها را هم بست تا اصلا دسترسی نباشد ، اما اینکار انجام نشد،وتازه پوسته های جدیدی اضافه شدند که دایم در حال تنفس مصنوعی به #تلگرام هستند وجالبتر اینکه هر روز شاهد اخباری هستیم که حاکی از این است که دو پوسته مستقل خواهند شد.!!؟

ودر کنارش پیام رسان های ایرانی داریم که اگر درصدی از حمایت های #تلگرام ودو پوسته اش به تیم هایشان داده می شد، شاهد پیشرفت چشمگیری در آن ها بودیم.

به راستی چرا دولتمردان ما هرکاری می کنند تا #تلگرام زنده بماند؟!

البته فقط بحث #تلگرام نیست ، چند روز پیش خبر یوتیوب طلایی،دیروز خبر اینکه شاید هاتیستاگرام هم بیاید و….

ملت ما خواهان پاسخگویی روشن وصریح مسولین علی الخصوص وزیر محترم ارتباطات جناب آقای آذری جهرمی هستند.
پ.ن:وقتی پیام رسانی فیلتر هست،وما به راحتی در مدرسه ، محل کارو….از آن استفاده می کنیم ، گروه وکانال می زنیم،داریم به مردمان وفرزندانمان آموزش می دهیم ، دور زدن قانون وبی قانونی کاری سهل وآسان است.

پ.ن2: آقای مهدی انجیدنی مدیر پیام رسان#گپ:اگر هاتگرام و تلگرام طلایی نمی آمدند، حداقل 60 درصد کاربران تلگرام مهاجرت می کردند و شاهد اشتغالزایی فراوان در صنعت پیام رسانی بودیم.

پ.ن3قانونی دیروز در مجلس در حال بررسی بود، که حتی اگر گروه وکانالی در پیام رسان خارجی ایجاد شود صاحب آن شامل جریمه شود .که هم اکنون خبر رسید که نمایندگان با طرح حمایت از پیام رسان های داخلی مخالفت کردند.

پ.ن4:به قول بزرگواری ، خب نمی شود در#سروش #ایتا#گپ#بیسفون و…کانال #آمدنیوز زد……تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل

موید باشید

به قلم:تبیان
@tebyan66

#به_قلم_خودم

ساعت12 روز دوشنبه12 آذر 97


free b2evolution skin


فرم در حال بارگذاری ...